gogo_tappara

Vältä nämä 4 virhettä treeneihin paluussa

Blogin vieraskynään tarttui Jouni Viitanen, GoGon yhteistyöurheilija ja Kilpa-aerobicin kaksinkertainen maailmanmestari. Tässä postauksessa Jouni muistuttaa välttämään nämä 4 yleisintä virhettä, joihin usein sorrumme liikuntaa aloittaessa tai pitkältä tauolta paluussa:

1) ÄLÄ ALOITA NOLLASTA SATAAN

Hyvinvointi, kehitys ja kunto menee eteenpäin parhaiten pikku hiljaa määrää ja tehoa lisäämällä – jos aloitat loman jälkeen maksimaalisella teholla ja treenimäärällä, ei sinun ole varaa lisätä mitään. Jos et lisää mitään, et kehity.

Aloita mieluummin pienimmällä mahdollisella määrän lisäyksellä lomasi tasoon verrattuna ja lisää määrää ja harjoitusintensiteettiä pikku hiljaa koko syksyn ajan. Näin kehityt nousujohteisesti koko ajan!

2) ÄLÄ ALOITA SUPERDIEETTIÄ 

Sama nousujohteisuus pätee myös ruokailuun. Superdieetti on pitkällä aikavälillä aina huono ajatus. Se heikentää palautumista, hormonitoimintaa, mielialaa ja varsinkin elämäniloa. Älä tee radikaaleja muutoksia, vaan korjaa ruokailurytmisi tasaiseksi, poista alkoholi, syö paljon kasviksia ja marjoja, kohtuudella lihaa ja hiilihydraatteja. Näin pääset pitkällä aikavälillä hyvinvointitavoitteeseesi.

3) ÄLÄ LAITA TREENIÄ JA TYÖNTEKOA UNEN EDELLE

Uni on hyvinvoinnin tärkein elementti. Älä siis nipistä aikaa treeneihin tai työhön unesta. Voit sen sijaan lopettaa tv:n katselun tai sosiaalisessa mediassa notkumisen illalla ja nukkua enemmän. Kun nukut, niin laihdut ja kehityt!

4) ÄLÄ STRESSAA

Stressaaminen hyvinvoinnista on sama kuin shoppailu säästämiselle. Turha stressi siis pois ja iloa treenhinin ja elämään, niin hormonitoimintasi ja hyvinvointisi kiittää!

Hyvää lomaltapaluuta!

Jouni Viitanen – Ammattivalmentaja