Booty & Barre

Lajiesittely Booty & Barre

Kuka olet?
Olen Maija, koulutukseltani fysioterapeutti ja harrastustaustaltani tanssija.

Mitä ohjaat?
Ohjaan Booty & Barre -tuntia GOGO Cityssä aina tiistaisin 18:15-19:10.

Mitä tunnilla tehdään?
Tunnilla tehdään toiminnallista lihaskuntoharjoittelua barreen eli balettitankoon tukeutuen. Muutamat tunnin liikesarjoista tehdään lattialla ilman tangon tukea. Treeneissä keskitytään pääasiallisesti reisiin, pakaraan ja pohkeisiin ja samalla keskivartalon alue saa tiukan treenin.
Tunnin eri vaiheissa keskitytään niin ponnistusvoimaan ja räjähtävään voimantuottoon kuin sitkeään pitkäjänteiseen lihastyöhön.

Mikä on parasta tunnillasi? 
Barre-harjoittelussa yhdistyvät baletin tekniikasta sovelletut liikeharjoitteet tehokkaiden voimaharjoitteiden kanssa, mikä tekee treenaamisesta tehokkuuden lisäksi mielenkiintoista ja freesiä.

Millainen olet ohjaajana?
Aito, kannustava ja tarkkaavainen. Fysioterapeutin ammattini ansiosta pystyn keskittymään ohjauksessa liikkeiden oikeaan suoritustekniikkaan ja huomioimaan tunnille osallistuvien yksilöllisiä tarpeita. Olen myös sitä mieltä, että jokainen tekee treenistä oman näköisensä sen mukaan, mitkä tavoitteet ovat omalla kohdalla treenin suhteen. Tämän vuoksi jokaisen tulee tehdä treeni vain itselleen eikä katsoa mitä kaveri vieressä tekee.

Mitä tunnillasi oppii? 
Booty & Barre -tunnilla opit keskittymään kehon jatkuvaan kannatukseen ja syvien tukilihasten aktivoimiseen ennen suoritettavaa liikeharjoitetta, sen aikana ja vielä liikkeen loputtua. Lisäksi pääset haastamaan tasapainoasi ja keskittymään tehokkaaseen hengitykseen läpi koko treenin.

Kaiken kaikkiaan opit tunnistamaan kehoasi tarkemmin; sen reaktioita ja tuntemuksia, kestävyyttä ja asennon hallintaa.

Kenelle tunti sopii?
Sanon näin tutun kliseisesti, että kaikille! Annan tunnilla haastavimmista liikkeistä aina helpomman vaihtoehdon tai rauhallisemman suoritusrytmin, jotta myös ne, ketkä kokeilevat barre-harjoittelua ensimmäistä kertaa tai haluavat muuten treenata kevyemmin, pystyvät keskittymään omaan kehoonsa liikkeiden laadun varmistamiseksi.

Kun olen aiemmin ohjannut barre-harjoittelua, on tunnillani käynyt kaiken tasoista ja eri harjoittelutaustaista porukkaa ikäjakauman pyöriessä parhaimmillaan 10-65 ikävuoden välillä!

Miksi kaikkien pitäisi tulla tunnillesi?
Jos ei koskaan ole kokeillut barre-harjoittelua, kannustan tulemaan kokeilemaan uutta treeni-muotoa. Jo muutaman tunnin jälkeen treeni palkitsee sinua liikkuvuuden ja tasapainon kehittyessä sekä oman kehotietoisuuden lisääntyessä. Barre-harjoittelu on esimerkiksi hyvä kehonpainolla suoritettava oheistreeni perinteisen kuntosaliharjoittelun rinnalle.

Jos taas olet jo joskus kokeillut tai pidempäänkin harrastanut barre-harjoittelua, tule katsomaan ja kokeilemaan löytyisikö tästä tunnista sinulle uusia työkaluja oman kehontuntemuksen lisäämiseen ja liikekontrollin vahvistamiseen tai uusia mielenkiintoisia liikeharjoitteita treeniesi monipuolistamiseksi.

Psst… Katso kaikki tuntikuvaukset täältä.

Takaisin