5 ohjetta elämäntapamuutoksen polulle

Oletko sinä pohtinut elämäntapamuutosta – tai kenties onnistunut toteuttamaan sellaisen? GOGO Parkista tuttu kuntosaliohjaaja ja Personal trainer Riikka kokosi muutaman hyödyllisen vinkin elämäntapamuutosta miettivälle tai sellaista aloittelevalle.

​1. Ole armollinen itsellesi elämäntapamuutoksen keskellä

Mikään kestävä ei tapahdu hetkessä, joten älä rankaise itseäsi. Mieti kohdallesi realistinen pitkän aikavälin tavoite ja aseta pieniä välitavoitteita, joiden saavuttamisesta annat itsellesi pienet aplodit ja pienen palkinnon. Toiselle tämä pieni palkinto voi olla uudet trikoot, toiselle ihana kahvilahetki läheisten ympäröimänä. Jos toisena päivänä väsymys yllättää ja valitsetkin kotisohvan tai kävelylenkin kuntosalin sijasta, tästäkään ei tarvitse itseään ruoskia. Opit ajan myötä tunnistamaan, mikä on sinulle paras tapa liikkua ja hoivata kehoasi minäkin hetkenä. Ystävän syntymäpäivillä nautitusta kahvista ja pullastakaan kerran kahteen viikkoon on turha itseään ruoskalla läpsiä. Jos kokonaisuus on kunnossa, ei satunnaiset poikkeamat kaada elämän pituista matkaa.

2. Uskalla pyytää apua

Ei suinkaan ole häpeä kääntyä ammattilaisen puoleen. Ammattilaisella on varmasti sinun matkallesi sopivia eväitä tarjolla, joten jos mahdollisuus aukenee, hyödynnä se. Liikunta-alalla ammattilaisia on jokaiseen lähtöön, joten muista valita ja etsiä se, joka tukee omia arvojasi, tavoitteitasi ja kenet koet eniten itsellesi sopivaksi. On ihanaa tehdä elämäntapamuutosta ihmisen kanssa, jonka kanssa ymmärrys, huumori ja arvopohja kohtaavat, joka tukee ja ymmärtää, sekä kannustaa eteenpäin. Usein ammattilaisen puoleen käännytään, kun alku tuntuu kankealta, ruokavalio tökkii tai matkalle kaivataan seuraa, joka ymmärtää, mitä elämäntapamuutoksessa käydään läpi. Etsi siis itsellesi sopivin tsemppari.

elämäntapamuutos tsemppari

3. Nauti matkasta, älä ainoastaan määränpäästä

Jotta elämäntapamuutos ei menisi suorittamiseksi, tee siitä itsellesi mielekästä. Olisi kamalaa puskea eteenpäin päivä toisensa jälkeen, kohti tiettyä määränpäätä, nauttimatta matkasta. Meillä on tämä yksi elämä, joten jokainen päivä myös elämäntapamuutoksessa tulisi olla sellainen, että mikään ei kaduttaisi ja päivässä olisi ollut sellaisia piirteitä, joista nautimme. Tämän takia on tärkeää nauttia myös liikunnasta, jota harrastaa. Miksi tehdä sellaisia asioita väkisin, mitkä eivät tuo tyydytystä? Myös ruokailu astuu tässä kehiin. Kukaan meistä ei syö kuivaa kanaa ja riisiä koko elämäänsä, miksi sen pitäisi olla myöskään osana elämäntapamuutosta? Monipuolinen, herkullinen ja terveellinen ruoka, mahtuvat kaikki samaan lauseeseen. Vanhoista tavoista irti pääseminenkin voi siis olla mukavaa, sitä sen pitäisikin olla. Pienet muutokset jaksamisessa, hyvinvoinnissa ja myöskin peilikuvassa tuovat takuulla iloa matkan varrelle!

4. Älä kieltäydy – luo selkeät rutiinit

Mitään ei tarvitse itseltään totaalisesti kieltää. Yleensä esimerkiksi herkuista totaalikieltäytyminen ajaa lähinnä suuriin himoihin ja vahinkonaposteluun, josta helposti iskee morkkis. Tehdessäsi elämäntapamuutosta sinun ei tarvitse kieltäytyä leivistä, pastoista, herkkuhetkistä eikä mistään muustakaan. Kohtuus kaikessa on motto. Kun saat kohdilleen ruokailuajat, ruokamäärät sekä mielekkyyden toteuttaa ruokapolitiikkaasi, napostelu jää automaattisesti vähemmälle. Ota kohteeksesi esimerkiksi yksi herkkupäivä viikon matkalle, jolloin pidät kuitenkin ruokarytmistäsi kiinni, mutta syöminen on vapaampaa ja herkut sallittuja. Tämä toimii jo totaalikieltäytymistä huomattavasti paremmin. Jos 80% kaikesta ruokailustasi on monipuolista, terveellistä ja herkullista, ei 20% satunnainen herkuttelu tai vapaampi syöminen tuhoa projektiasi.

5. Lopeta vaa’an tuijotus

Etenkin, jos elämäntapamuutokseen kuuluu kuntosaliharjoittelu, ei vaakaa kannata tuijottaa. On paljon realistisempaa ottaa peilin kautta ennen-jälkeen -kuvia matkan varrelta, sekä mittailla esimerkiksi kerran kuukaudessa vyötärön ympärystä. Suosittelen myös olotila-päiväkirjan pitämistä, jos siihen maltti riittää. Voi kirjata tarkasti, miten energinen olo on ollut, mitä tuntemuksia omassa kehossa on ja esimerkiksi miten harjoittelut ovat kulkeneet, miltä ruokailut tuntuneet. Näihin merkintöihin on mukava palata jälkeenpäin, kun esimerkiksi energiatasot ovat elämäntapojen muuttumisen myötä myöskin muuttuneet! Myös esimerkiksi kehonkoostumusmittaus puolivuosittain samalla laitteella antaa osviittaa muuttuvasta kehosta. Muistetaan kuitenkin, että mielen muutokset tulevat suurena asiana samaan aikaan!

Liikunta, toimintakyky ja hyvä olo sekä mieli kuuluu meistä jokaiselle! Älä myöskään pelkää kääntyä GOGOlla ammattilaisten puoleen, jos omalla matkallasi herää kysymyksiä. Olemme täällä sinua varten!

-Riikka

Riikka on Parkin kuntosaliohjaaja ja Personal Trainer

Takaisin