Astetta terveellisempi ruokavalio

Onko ruokailu kieltolistoja ja rakettitiedettä? Ei suinkaan. Jos sinulle lähdetään tarjoamaan ruokavaliota ja opastusta kieltolistat edellä ja 1400 kilokalorin vuorokausisaannilla, on vika valmentajassa, ei sinussa. On tärkeä tietää muutamia perusasioita ruokailuun liittyen ja oppia soveltamaan niitä omaan käyttöönsä sen sijaan, että kieltäisimme itseltämme kaiken. 
Millainen on terveellinen ruokavalio?
Mistä tunnistaa sitten hyvät ohjeet ruokailuun ja ruokavalionsa muokkaamiseen? Uutta tietoa ja uusia vaihtoehtoja tulee nykyään joka tuutista. Ravitsemuksessa kuitenkin laajin tutkittu tieto löytyy meidän tämän hetkisistä ravitsemussuosituksista, ei dieeteistä eikä muotiruokavalioista. Ihan hirveästi ei voi siis mennä pieleen, jos kiinnittää huomiota vaikkapa uusimpaan Ruokaviraston ruokapyramidiin (ks. alla).
ruokapyramidi
Tässä muutamia tärppejä, joilla pääset alkuun terveellisissä ruokailutottumuksissa!
  1. Suosi ruokavaliossasi kasviksia, vihanneksia, marjoja ja värikkäitä ruokia
  2. On ihan ok syödä leipää, täysjyväviljoja, puuroa ja myslejä sekä perunaa että pastaa, kehomme tarvitsee hiilihydraatteja
  3. Suositaan vähärasvaisia maitotuotteita ja kasviöljyjä
  4. Nautitaan siipikarjatuotteista ja kalasta hyvällä omalla tunnolla
  5. Kohtuudella nautitaan myös lihavalmisteita ja punaista lihaa
  6. Toisinaan on ok myös herkutella
  7. Muistetaan riittävä nesteen saanti
  8. Noudatetaan tasaista ateriarytmiä
  9. Syödään riittävästi, poimien osan jokaisesta kategoriasta: värikkäästä, hiilihydraattipitoisesta, proteiinipitoisesta ja rasvapitoisesta, unohtamatta kuituja
  10. Ei ole kiellettyjä ja sallittuja ruoka-aineita, meillä on vain yksi elämä, eikä meistä kukaan halua elää sitä kieltäen itseltään myös ruuan aiheuttaman nautinnon, emme syö vain elääksemme
Itselleen terveellistä ruokavaliota koostaessa on myös hyvä pohtia omaa arkeaan ja kulutustaan. Oman perusaineenvaihdunnan saa esimerkiksi selville suuntaa antavasti Tanita -kehonkoostumusmittauksessa taikka laskemalla ohessa olevan kaavan mukaan (lähde: WHO)

 

Miehet 18-30v: (15,3*oma paino)+679
31-60v: (11,6*oma paino)+879

Naiset 18-30v: (14,7*oma paino)+496
31-60v: (8,7*oma paino)+829

Jos arkesi on kuormittavaa, harjoitat liikuntaa, tulee sinun syödä runsaasti oman perusaineenvaihdunnan kulutuksesi yli. Tällöin annamme polttoainetta jatkuvasti hyrräävään koneistoomme, emmekä anna sen hyytyä tai kolhiintua. Riittävä polttoaineen saanti on edellytys aineenvaihdunnallisen koneistomme toimimiselle, eihän mikään moottori ilman polttoainetta ja säännöllistä öljyämistä käy kunnolla.
Ruokavalion muokkaamisessa voit lähteä liikenteeseen pienillä tarkistuksilla, syötkö säännöllisesti, koetko olevasi energinen, yllättääkö napostelun himo? Jo ateriarytmin korjaamisella, kasvisten ja marjojen lisäämisellä sekä oman aineenvaihduntansa tiedostamisella päästään alkuun. Lisätään pieniä osia ruokavalion korjaamiseksi sen sijaan, että pistettäisiin koko palettia sekaisin kerralla ja kieltäen itseltään kaiken. Jos ruokavalion viidakko tuntuu haastavakulkuiselta, on myös GOGO:lla ammattilaisia, jotka voivat auttaa sinua selviämään tästä viidakosta tarjoten avaimet terveellisiin elämäntapoihin. Uskalla siis rohkeasti kysyä apua!
Annetaan koneistollemme riittävästi polttoainetta, riittävän usein ja nautitaan myös ruokailusta!
Herkullisin terveisin,
Personal Trainer ja kuntosaliohjaaja Riikka (GOGO Park)
Tutustu GOGOn Personal Trainereihin täällä!
Takaisin