Salietiketti: 7+1 kultaista sääntöä

Salilla ja ryhmäliikuntatunneilla on mukava käydä silloin, kun kaikki pelaavat samoilla säännöillä. Vaikka jokainen kiinnittää huomiota erityisesti itseensä ja omaan treeniinsä, voi salietikettiä noudattamalla tehdä salikäynnistä itselleen ja muille paremman kokemuksen.

1. Siivoa jälkesi ja hikesi

Salilla hiki saa ja sen kuuluukin lentää! Välitä kuitenkin kanssatreenaajista sen verran, että pyyhit laitteet käytön jälkeen. Ryhmäliikuntatunneilla suojaa jumppamatto ja oma hipiäsi hikipyyhkeellä, jolloin myös seuraavan on mukava käyttää mattoa. Vie myös painot ja muut välineet paikalleen, jotta seuraavakin ne löytää – ja roskat luonnollisesti roskiin. Suihku pysyy miellyttävänä, kun jätät karvanpoisto-operaatiot ja hiusvärjäykset kotiin.

2. Käytä sopivia varusteita

Hyviin treenivarusteisiin on syytä panostaa sekä oman kehityksen että muiden treenaajien vuoksi. Ulkokengät ja -vaatteet kuljettavat hiekkaa ja kuraa kuntosaliin, joten jätä ne pukkariin. Salille tai ryhmäliikuntaan suunnitellut vaatteet ja kengät lisäksi tuntuvat (ja usein näyttävätkin) paljon paremmilta ja tukevat liikkeitä.

3. Huomioi kanssatreenaajat

Tunnet varmasti suuren osan ihmisistä, jotka käyvät kanssasi samaan aikaan salilla tai ryhmätunneilla. Hiljaisen pälyilyn ja poispäin katselemisen sijaan tervehdi tuttuja ja kommunikoi uusienkin treenaajien kanssa. Kerää voimaa yhteisestä tavoitteestanne: liikutte kohti hyvää oloa ja terveyttä. Ryhmätunneilla voit esimerkiksi hakea maton myös vieruskaverille tai yksinkertaisesti huomioida toisen antamalla tarpeeksi tilaa liikkua. Älä juttele venyttelyn aikana, sillä useimmat haluavat silloin rentoutua ja rauhoittua.

4. Älä varaa laitetta tai painoja

Sarjojen välillä on hyvä nousta laitteesta ja antaa muille mahdollisuus tehdä oma sarjansa palauttelutauolla. Pura levytanko, jos et käytä sitä hetkeen äläkä kerää painoja itsellesi, jos et niitä heti käytä. Ryhmätunneilla ota painoja vain sen verran kuin tarvitset ja tarjoudu lainaamaan painojasi muille, jos ne loppuvat kesken.

5. Saavu ryhmäliikuntatunnille ajoissa

Tunnin alussa ohjaaja kertoo, mitä tunnilla on luvassa ja ohjeistaa oikeiden välineiden hankkimiseen. Myöhästyjät jäävät tästä infosta paitsi ja voivat myös häiritä toisia liikkujia, joten saavu paikalle ajoissa.

6. Älä kuljeta välineitä kesken tunnin

Ryhmäliikuntatuntien välineet haetaan tunnin alussa ja viedään pois venyttelyn jälkeen, niitä ei tulisi kuljetella kesken tuntia. Painojen vieminen esimerkiksi venyttelyn aikana on turvallisuusriski, sillä paino voi pudota maassa makaavan päälle. Jos tunnilta on lähdettävä ennen sen loppumista, ilmoita asiasta ohjaajalle, niin tämä vie painot paikalleen.

7. Ole rohkea ensimmäisellä kerralla

Jos tulet uudelle ryhmäliikuntatunnille ensimmäistä kertaa, kerro se ohjaajalle ja kysy rohkeasti lisää neuvoa liikkeisiin esimerkiksi tunnin jälkeen. Kun ohjaaja tietää, että ensikertalaisia on, osaa hän paremmin näyttää vaihtoehtoja ja kertoa, mihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota. Salilla pyydä rohkeasti neuvoa henkilökunnalta tai toisilta treenaajilta.

+1: Auta / Jätä rauhaan

Jokainen on joskus ollut ensimmäisen kerran salilla ja jumpassa. Kun näet, että penkin selkänojan säätämisessä on vaikeuksia tai steppilaudasta puuttuu pala, sano siitä ja opasta välineiden oikeaan käyttöön. Toisaalta aina ei tarvitse neuvoa. Kaikki eivät pidä siitä, että ventovieras tulee vinkkaamaan sopivasta painomäärästä tai paremmasta liikkeestä.