Parempi ryhti vain 30 päivässä!

Monelta meistä löytyy korjattavaa ryhdissä. Olkapäät työntyvät eteen ja yläselkä pyöristyy. Hartiat menevät usein jumiin ja siitä aiheutuu päänsärkyä. Huono ryhti aiheuttaa monelle myös alaselän kipuja. Huono ryhti voi johtua lukuisista eri syistä ja tänään keskitytään yhteen yleisimmistä syistä, josta huono ryhti voi johtua.

Miksi olkapäät painuvat eteen ja yläselkä pyöristyy?

Nykyään yhä useampi tekee toimistotyötä tai jotakin työtä, jossa istutaan paljon. Myös kotona ja koulussa istutaan paljon. Käsien asettaminen vartalon etupuolelle esimerkiksi näppäimistön takia edelleen huonontaa ryhtiä ja tuo hartioita eteen. Rintalihakset ovat vahvat lihakset, jotka jäykistyvät ja lyhenevät, ellei niitä venytetä tarpeeksi usein. Myös olkapään sisäkiertoa tekevät pienemmät lihakset jäykistyvät. Puolestaan selän puolella olevat lihakset ja olkapään ulkokiertoa tekevät lihakset ovat taipuvaisia lysähtämään, eli venymään ja ”sammumaan”. Kun selän ja olkapään ulkokiertoa tekevien lihaksien käyttö on vähäistä lihakset surkastuvat. Paketti on siis valmis: etupuolelta kiristää ja selän puoli ”löystyy”. Rintalihaksen ja sisäkiertäjien kiristyminen ja selkäpuolen lihasten heikentyminen ovat yksi yleisimmistä syistä huonoon ryhtiin.

Miten saan parannettua ryhtiäni?

Ryhdin parantaminen on helppoa, kun tietää mitä tekee. Rintalihasta ja sisäkiertäjiä venytetään ja selän ja olkapään ulkokiertoa tekeviä lihaksia vahvistetaan.

Parempi ryhti 30 päivässä

1. Tee kutakin venytystä joka päivä vähintään kertaalleen noin 30 sekunnista minuuttiin.

2. Tee harjoituksia joka päivä kutakin vähintään 20 toistoa kerralla.

 

Ota toisella kädellä kepin alapäästä kiinni ja vedä varovasti eteenpäin. Olkapään sisäkiertäjä venyy. Muista pitää hyvä ryhti koko venytyksen ajan.

Edessä peukalot osoittavat toisiinsa. Mitä kapeamman otteen otat kuminauhasta, sen raskaampi liike on.
Pyri osoittamaan peukaloilla taaksesi. Pidä hartiat alhaalla.

Asetu kyljellesi maahan. Pidä käsivarsi koko ajan kiinni kyljessäsi.Käsivarsi kiinni kyljessä, nosta painoa ja kyynärvartaa kohti kattoa. Hyvällä liikkuvuudella saat nyrkin osoittamaan kattoa.
Asetu vatsallesi maahan.IMG_6990Venytä rintalihasta asettamalla kämmen ja kyynärvarsi seinää vasten. Käännä kehoa pois päin seinästä kunnes tunnet venytyksen rinnassa. Venytä eri osia rintalihaksesta siirtämällä seinällä olevaa kättä yelemmäs tai alemmas.

 

 

 

 

Venytyset ja harjoituksen vievät yhteensä noin 7 minuuttia päivästäsi ja ovat varmasti hyvä sijoitus ajallesi.

Mitä useammin teet (jopa monta kertaa päivässä), sitä huomattavampia tuloksia saat aikaiseksi. Parempi on vähän aikaa usein kun harvoin ja pitkään/paljon.

Lisäohjeita suoritustekniikoihin antavat kuntosaliohjaajat, joten kysy rohkeasti neuvoa. Lisäksi monet rymäliikuntatunnit sovelutvat hyvin ryhdin edistämiseen ja ylläpitämiseen! Kokeile esimerkiksi BODYBALANCEa, CXWORXiä, Liikkuvuus/Venyttelyä, Vatsa/Selkää, joogaa ja pilatesta.

Kerro muille miten ryhtisi parani 30 päivän jälkeen!

Takaisin