Kimberlyltä opittua taitoa

Saimme GoGossa vierailleelta amerikkalaiselta huipputriathlonistilta monia hyödyllisiä vinkkejä treenaamiseen, ja erityisesti juoksuun liittyen. Kirjoitimme blogiin jo aikaisemmin Kimberly Shah:n vierailusta, ja kyseiseen artikkeliin pääset tästä linkistä. Hän ohjaa Chicagossa ryhmäliikuntaa ja kilpailee aktiivisesti erilaisissa triathlon-kilpailuissa kansainvälisillä areenoilla.

Juoksumattojen coach-ohjelma

Kimberly on GoGo Parkista ja Hermiasta löytyvien Star Trac -juoksumattojen valmentaja-hahmo. Hän siis ohjaa näytöllä sinulle alku- ja loppuverryttelyn, sekä tsemppaa sinua jaksamaan koko juoksusi ajan. Saat itse päättää kuinka pitkään, kuinka nopeasti ja millaista maastoa juokset. Kaikki on täysin sinun itsesi päätettävissä. Hän on siinä vain sinua varten, motivoimassa, ja auttamassa sinua saavuttamaan omat tavoitteesi. Hän antaa myös hyviä vinkkejä juoksutekniikkaan liittyen, joten ammattilaista kannattaa ehdottomasti kuunnella. Toki saat itse valita musiikkisi treenin taustalle.

Ohjelman käyttö on erittäin helppoa. Seuraa näytöltä suomekielisiä ohjeita ja voit aloittaa mieleisesi treenin tuota pikaa. Alla näet esimerkkejä treeniohjelman syöttämisestä.

Valitse coach-ohjelma
Päätä itse treenistäsi
Millainen treeni tänään?
Syötä haluamasi arvot
Tunnelmaa treeniisi
Ja ei kun menoksi!

GoGon ryhmäliikuntaohjaaja Vilja kertoo omista kokemuksistaan coach-ohjelman parissa ja perustelee miksi ohjelmaa kannattaa ehdottomasti kokeilla:

“Nykyään tekee mieli mennä aina juoksumatolle, vaikka ulkonakin olisi hieno ilma. Coach-ohjelma on nopea ja helppo kaynnistää, vaikka valinnavaraakin treeniin löytyy paljon. Parasta on se kun Kimberlyn ohjatessa juoksulenkki menee ihan huomaamatta todella nopeasti. En usko painavani enää pika-käynnistystä vaikka juoksisinkin vain lyhyen lenkin. Coach-ohjelmassa Kimberly motivoi ja tsemppaa, sekä ohjaa matkan varrrella juoksutekniikkaa ja opastaa kuuntelemaan omaa kehoa. Mitään tiettyä nopeutta Kimberly ei ikinä pyydä, vaan ohjelman alussa aina haetaan oman juoksutason ja kokemuksen mukainen palautumis-, perus-, huippu-, ja maksiminopeus. Tuntuu että olisi oman personal trainerin kanssa lenkillä. Lenkin voi myös lopettaakoska vaan, ja silti löytää itsensä samasta paikasta. Tosin itse ajattelin ensin juosta 20 minuuttia, mutta loppujen lopuksi juoksin 60 minuuttia koska en malttanut lopettaa. Loistava treeni juoksuinnokkaillle ja vielä loistavampi juoksun “inhokkaille” koska kimberlyn avulla juoksuun innostuu varmasti ja aika hujahtaa nopeasti. Ohjelma on englanniksi mutta näytöllä lukee ohjeita suomeksi.”

Vaihtelua ja vinkkejä treeniin

Kimberly ohjasi GoGon jäsenille näytetunteja Tabatasta, spinningistä ja venyttelystä. Hän on erinomainen esimerkki monipuolisesta liikkujasta ja motivoi meitä kaikkia haastamaan kehoamme erilaisin tavoin. Tabata on yksi syksyn uutuuksista ja siihen pääsee tutustumaan heti 3.9 alkaen! Lisäksi jos kesällä innostuit pyöräilystä ja nyt mielit aloittaa sisäpyöräilyn, kannattaa osallistua aluksi Easy Spinningiin. Haluamme GoGolla rohkaista kaikkia kokeilemaan uusia lajeja ja auttaa jokaista halukasta ylittämään oma mukavuusalueensa. Ota myös aikaa palautumiselle sekä venyttelylle, sillä uudenlainen treenirytmi ja -lajit aina kesän jälkeen haastavat kehoasi eri tavoin. Opimme Kimberlyltä lisää siitä, kuinka monipuolinen harjoittelu tuottaa parhaita tuloksia ja kuinka oman kehon kuunteleminen on tärkeintä. Kaikkien ei tarvitse treenata triathlonia varten, mutta ihminen on luotu liikkumaan ja juoksemaan. Jos tekniikka ja oikeanlaiset kengät ovat kunnossa, minkäänlaisia vammoja ei pitäisi syntyä.

Kimberlyn vinkkejä juoksutekniikkaan:

  • Pidä askeleet luonnollisessa linjassa, eli älä astele viivaa pitkin tai ristiin.
  • Varpaat ja polvet samaan suuntaan.
  • Pidä katse viistosti alaspäin, jotta vartalosi linja säilyy. Säilytä hyvä ryhti kuitenkaan yliojentamatta vartaloa.
  • Ajattele rullaavaa ja jatkuvaa liikettä, niinkuin pallo joka pyörii pysähtymättä vieriessään loivaa alamäkeä.
  • Kyynärpäät ovat  90 asteen kulmassa.
  • Kädet myötäilevät liikettä niin, etteivät sormet kuitenkaan ylitä “vartalon keskiviivaa”. Vältä siis ylimääräistä vartalon kiertämistä puolelta toiselle.
  • Juokse tasaisesti, eli vähennä “pomppivaa” liikettä. Näin vältät käyttämästä energiaa turhaan pystysuoraan liikkeeseen.
  • Ekologisella juoksutavalla juokset pidempään.
  • Jos haluat lisätä juoksusi nopeutta, muista myös takajalan voimakas työntö-vaihe.
  • Pidä kadenssi 90 askelta minuutissa. Voit testata oman kadenssisi juoksumatolla mittaamalla esimerkiksi 20 sekunnin ajanjaksolta montako askelta ehdit ottaa yhdestä jalasta laskettuna. Usein ihmiset saisivat nopeuttaa askeleitaan.

Voit koska tahansa pyytää personal trainereiltä, tai muultakin henkilökunnalta apua tekniikkaan, tai voit esimerkiksi yhdessä ystäväsi kanssa tarkastaa toistenne juoksutekniikan perusasiat kuntoon. Muista aloittaa juokseminen vähitellen, jotta kehosi tottuu uuteen harrastukseen ja omaksuu oikean tekniikan.

Voisitko kuvitella itsesi osallistumaan jonain päivänä triathlon-kisaan? Mikä motivoisi eniten saavuttamaan kisa-kunnon? Jaa mielipiteesi muille lukijoille kommentoimalla!

 

Takaisin

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.