Lajiesittely: BODYCOMBAT – taistele itsesi hyvään kuntoon

BODYCOMBAT on yksi Les Mills -sarjan suosituimmista tunneista, eikä syyttä. Tunnin treeni koostuu taistelu- ja itsepuolustuslajeista tutuista lyönneistä ja potkuista, joista tehdyt sarjat nostavat sykettä ja harjoittavat sekä ylävartalon että jalkojen lihaksia. Lisäksi tunnilla tehdään lyhyet, tehokkaat lihaskuntosarjat, jotka yhdessä loppujäähdyttelyn kanssa viimeistelevät taistelutreenin. GoGon BODYCOMBAT-ohjaaja kannustavat uusiakin liikkujia mukaan. Haastattelussa GOGOn ohjaaja Satu.

Mikä on BODYCOMBATissa parasta?

Body Combat on niin monipuolinen laji, että siitä on vaikea valita yhtä parasta asiaa. Yksi asia mikä erottaa sen mielestäni muista lajeista on se, että se on tavallaan roolileikkiä: tunnilla voi kuvitella olevansa kuka vain tai mikä vain ja pystyvänsä tehdä mitä vain! Parhaimmillaan unohtaa tunnin ajaksi muut mielessä pyörivät asiat. Treeni on näin ollen tehokas irtiotto arjesta ja arjen ajatuksista. Lisäksi Combatissa ei voi koskaan olla valmis: Tekniikkaa voi hioa loputtomiin, jolloin lajin mielekkyys ja haastavuus säilyvät. Mitä parempi tekniikka, sitä rankempi treeni! Yksi lajin hienouksista on se, että se käy oikeastaan kenelle vain ikään ja sukupuoleen katsomatta, ja treenin pystyy säätämään itselleen sopivaksi – olipa sitten alottelija tai vaikka ammattiurheilija. Kotikaupungissani Oulussa Combat-tunteja ohjattiin yksityistunteina Kärppien edustusjoukkueelle…

Mitä lajeja Combatissa yhdistellään?

Body Combat on saanut vaikutteita erilaisista kamppailu-, taistelu- ja itsepuolustuslajeista. Näitä ovat tällä hetkellä ainakin nyrkkeily, potkunyrkkeily (kickboxing), karate, tae kwon do, capoeira, jujutsu, brasilialainen jujutsu, kung fu, tai chi, muay thai (thainyrkkeily) ja vapaaottelu (MMA eli mixed martial arts).

Millaisille ihmisille laji sopii?

Body Combat sopii oikeastaan kenelle vain, joka haluaa hauskan, erilaisen ja haastavankin treenin ja pitää vauhdikkaista tunneista. Se kehittää aerobista kuntoa, lihaskuntoa, räjähtävää voimaa sekä kehon hallintaa ja koordinaatiota. Tunnin tehoa voi itse säätää, joten se sopii myös vasta liikuntaharrastusta alotteleville. Laji on niin mukaansatempaava, että suosittelen kokeilemaan sitä varsinkin, jollei ole vielä löytänyt omaa lajiaan ryhmäliikuntatunneista! Se sopii myös niille, jotka eivät välitä tavallisesta jumpasta tai aerobicista. BODYCOMBAT ei ole varsinaisesti kumpaakaan niistä, vaan ryhmäliikuntatunti, joka on saanut vaikutteita edellä mainituista lajeista.  Laji sopii siis erittäin hyvin myös miehille, ja lähes joka tunti salissa onkin miehiä asiakkaina ja/tai ohjaajana.

Kertoisitko tunnin rakenteesta.

BODYCOMBAT-tunti koostuu kymmenestä kappaleesta eli “trackista”, joilla on aina sama järjestys.
1. Ylä- ja alavartalon lämmittelyt: lämmitellään keho ja mieli tulevaan treeniin sekä käydään läpi yleisimmät liikkeet ja termit.
2. Ensimmäinen combat- eli taistelu-track: yksinkertaisia yhdistelmiä potkuista ja iskuista.
3. Ensimmäinen power track: Power-trackeissa ei ole potkuja, niiden tempo on nopea ja ne sisältävät paljon lyöntejä ja sykettä nostavia harjoituksia. Pohjautuu useimmiten nyrkkeilyyn.
4. Toinen combat-track: Yleensä potkupainotteinen, usein jollakin musiikillisella tai harjoituksellisella teemalla (esim. Lord of the Rings tai keskitytään esimerkiksi kehonhallintaan tai jalkatreeniin).
5. Toinen power track: vastaava kuin track 3, keskitytään lyönteihin, sykkeen nostoon sekä nopeus- ja voimatreeniin ylävartalon suhteen.
6. Kolmas combat-track: Viimeaikoina ollut usein keski- ja alavartalotreeniin painottuva track sisältäen usein esim. capoeiraa. Tässäkin trackissa on usein jonkinlainen teema, suosituimpia ovat olleet esimerkiksi Pirates of the Caribbean. Nykyisessä ohjelmassa tämä track sisältää Matrix-potkun!
7. Muay thai: Yksi tunnin haastavimmista trackeista! Nopeatempoinen treeni muay thai -tekniikoilla ja asenteella.
8. Kolmas power track: Useimmiten tunnin pisin power track. Päättyy loppurutistukseen, jolla saa halutessaan puristettua ne viimeisetkin ylimääräiset mehut irti!
9: Lajia tukeva lihaskuntoharjoitus.
10: Lajinomainen jäähdyttely.

Tule testaamaan BODYCOMBATia ja muita huippulajeja!

Takaisin

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.