Superkompensaatio

Oletko ikinä miettinyt miksi kunto nousee liikkuessa tai mihin kunnon paraneminen perustuu? Kunnon kohottamiseen on looginen teoreettinen kaava! Kun keho korjaa itseään aikaisempaa vahvempaan tilaan, puhutaan superkompensaatiosta.

Mitä keho kokee treenatessa ja sen jälkeen?

Treenattaessa keho kokee akuuttia väsymystä ja kehon kunto (suorituskylky) “huononee” treenin jäljiltä. Kun keho saa treenin jälkeen tarpeeksi lepoa ja tarpeeksi oikeanlaista ravintoa, se palautuu vahvempaan tilaan kuin mitä se oli ennen tehtyä treeniä. “Ihmiskeho liioittelee korjaustoimia ja ylikorjaa harjoittelun aiheuttamia vauritoita” (Aalto ja Seppänen 2013).

Kuvankaappaus 2014-11-17 kello 20.41.50

Kuvaajassa pystyakseli kuvaa suorituskykyä ja vaaka-akseli aikaa. Sinisellä värillä korostettu “ylämäki” kuvaa kehon palautumista ja ylipalautumista (superkompensaatiota) ja punaisella korostettu kuvaa treenin johdosta kehon kunnon väliaikaista heikkenemistä. Suorituskyvyn on ensin heikennyttävä, jotta se voi kehittyä alkuperäistä paremmaksi. Alkutilanteessa oma kunto on ensimmäisen nuolen kohdalla (optimiaika uudelle treenille). Treenin jäljiltä siis keho rasittuu ja kunto ikään kuin heikkenee. Kun keho saa lepoa ja ravintoa palautuu keho alkutasolle ja siitä ohi entistä voimakkammaksi.

Milloin on optimaalisinta treenata?

Optimaalisinta onkin aloittaa seuraava treeni hetimiten kun keho on edellisestä treenistä ehtinyt palautua. Jos treenien välillä on liian pitkä tauko, ehtii suorituskyky laskea taas aloitustasolle tai jopa sen alle. Kun treenit ajoitetaan siten, että ne alkavat aina kun edellisestä treenistä ollaan palauduttu, on kehitys optimaalista. Optimaalista kehitystä kuvaa nouseva punainen viiva. Jos puolestaan treenataan liian usein, eli treenien välillä ei ole tarpeeksi taukoa, ei keho ehdi palautua saatika ylipalautua eikä optimaalista kehitystä saada aikaiseksi. Äkkiseltään superkompensaatio voi vaikuttaa hyvinkin monimutkaiselta asialta, mutta tärkeintä on kuunnella omaa kehoa ja oppia tuntemaan itselle sopivin harjoittelurytmi.

 _FOD4794

Maksimoi saamasi hyöty

Kun halutaan mahdollisimman paljon hyötyä omista harjoituksista, on oma harjoittelu tärkeää ajoittaa oikein. Jos treenataan liian harvoin, keho ei saa tarpeeksi paljon ärsykkeitä kehittyäkseen ja jos puolestaan treenataan liian usein, keho ei ehdi palautua edellisestä, eikä siten pysty kehittymään optimaaliseen tahtiin. Tärkeintä kehon palautumselle on ravinteikas ruoka ja riittävä lepo. Kehon palautumisprosessin alkamista voidaan edesauttaa esimerkiski nauttimalla palautusjuoma (Esim. Gainomax tai Fast:n palautusjuoma) tai treenistä palauttavaa ruokaa heti treenin jälkeen.

Oletko löytänyt itsellesi sopivan harjoitusrytmin? Pitkälle pääsee kun vain malttaa kuunnella omaa kehoaan. Lisäapua treenien jaksottamiseen ja tehokkaaseen palautumiseen saat varaamalla itsellesi Personal Trainer -tapaamisen.

Takaisin

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.