Susannan tie bikini fitness 2015 -kisalavoille!

Bikini fitneksen suosio on räjähtänyt viimeisten vuosien aikana. Myös GoGon jäseniä on mukana erilaisissa kilpailuissa, ja heistä saimme kiinni Susannan, joka on samalla GoGon entinen vastaanottotyöntekijä vuosilta 2008-2012! Hän tähtää Bikini fitness -lavoille nyt huhtikuun 19. päivä. Kilpailut ja niihin valmistautuminen herättävät paljon kysymyksiä itse kussakin, mistä syystä tuntui luonnolliselta haastatella Susannalta suoraan nämä mieltä painavat arvoitukset. Haastattelun yhteydessä pääsimme seuraamaan GoGo Express Lielahdessa Susannan aikaisen aamun selkätreeniä, josta osa kuvistakin on kesken kaiken napattu. Annetaanpa nyt Susannalle puheenvuoro:

Susannan taustaa

Olen Susanna Mustajärvi 27-vuotias bikini fitness kilpailija ja yrittäjä Tampereelta. Teen kisadebyyttini tänä keväänä Fitness Classicissa Bikini fitness +168 sarjassa. Olen ylpeä Team Sportsnutrition.fi –tiimiin jäsen. Koulutukseltani olen sosionomi (AMK) ja olen tehnyt töitä päihde- ja mielenterveystyössä lastensuojelussa. Elämä kuitenkin vie aina kohti uusia haasteita, ja tällä hetkellä työskentelen yrittäjänä myyntitehtävissä vakuutusalalla. Päätyön ohella teen myös Health Coach valmennuksia ja käyn luennoimassa ja puhumassa erilaisille ryhmille. Teen siis kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävää valmennusta, mutta erityisesti henkistä valmennusta. Jotta elämä ei ihan tylsäksi muuttuisi, teen myös mallintöitä, johon alkusysäyksen sain kun minut kruunattiin Miss Suomen 1.perintöprinsessaksi 2008. Treenimotivaatio on ja on ollut erittäin korkea, sillä niin ovat myös tavoitteet. Nöyrästi teen kaikkeni tavoitteideni eteen, sillä tiedän, että kova työ palkitaan aina! Pyrin suosimaan aina positiivista elämänasennetta. Elämä on tässä ja nyt. Tehdään siis niitä asioita, joista nautimme!

20150320-IMG_5479

Sitten haastatteluun

Mikä sai sinut haluamaan bikini fitness kilpailuihin?

Olen hyvin kilpailuhenkinen ihminen ja tarvitsen elämääni tavoitteita ja haasteita. Olin lopettanut kilpaurheilun joukkuevoimistelussa, ja jossain kohtaa aloin kaipaamaan kuntosaliharrastukselleni jotain suurempaa tavoitetta ja merkitystä, ja myös kilpaileminen kiehtoi, joten päätin lähteä kokeilemaan lajia. Yksi tuttavani hieman potkaisi asiaa eteenpäin hankkimalla minulle valmentajan ja sitten se olikin jo menoa.

Kuinka tärkeää on voittaminen?

Totta kai voittaminen on tärkeää, jos haluaa kilpailla. Eihän siinä muuten ole mitään mieltä. Se ei kuitenkaan saisi olla motiivi urheilemiselle. Koen, että voittamisen sijaan tärkeämpää on hyvinvointi ja itsensä ylittäminen sekä elämästä nauttiminen.

Milloin teit päätöksen osallistua kisoihin, ja mistä valmistautuminen alkoi?20150320-IMG_5455

Olen aina harrastanut kilpaurheilua. Koko pienen elämäni olen viettänyt joukkuevoimistelun parissa, jonka lopullisesti lopetin neljä vuotta sitten. Tämän jälkeen siirryin kokeilemaan muutamia lajeja, joista sitten kuntosali vei kirkkaasti voiton.  GoGossaa olen treenannut vuodesta 2008 lähtien. Olen erittäin kilpailuhenkinen, joten kisalavat alkoivat nopeasti kiehtomaan. Lopullisen päätöksen lähteä kilpailemaan tein vuoden 2014 alussa, jolloin aloitin valmennuksen kohti kilpailuja. Matkallani kisalavalle minua valmentaa ammattitaitoinen valmentaja ja ravintoasiantuntija Anna Ojala. Olen siis aivan loistavissa käsissä.

Ravintoasiantuntijoista puheenollen, koostuuko ruokavaliosi vain kanasta ja parsakaalista?

Ruokavalioni on erittäin monipuolinen ja ravintorikas. Kilpaurheilijana ja voimistelijana ruokavalioni on aina ollut kurinalaista ja pidän ruokaa polttoaineena kehon ravitsemiseen, en niinkään  nautintona. Minulla ei ole hajuaistia, joten se osaltaa myös muuttaa suhdettani ruokaan. Ruokavaliooni kuuluu monipuolisesti muun muassa kanaa, kalaa, lihaa, vihanneksia, kasviksia, marjoja, hedelmiä, leipää, kaurahiutaleita, pastaa, riisiä, rahkaa, raejuustoa ja oliiviöljyä. Voin tällä hetkellä erittäin hyvin.

Kuinka olet onnistunut tarkassa ja vaativassa dieetissä?

En koe dieettiä erityisen vaativaksi. Olen tottunut noudattamaan ohjeita ja se on itse asiassa erittäin helppoa, kun joku kertoo mitä tulee syödä ja milloin. Olen onnistunut mielestäni todella hyvin. En ole lipsunut kertaakaan ja kaiken olen tehnyt niin kuin on valmentaja ohjeistanutkin. Päätin projektiin ja harrastukseen lähtiessäni, että teen kaiken 100% hyvin, jotta ei sitten jää mitään jossittelun varaa. Tällä periaatteella ja mentaliteetilla aion mennä loppuun saakka.

Saatko pitää välipäiviä dieetistä, tai syödä ns. “cheat meals”?

Kisadieetillä ei ole vapaasyöntipäiviä, lukuun ottamatta omia häitäni, jotka olivat ystävänpäivänä. Dieetillä mulla on ollut neljä tankkauspäivää, joka tarkoittaa, että syön suurempaa määrää hiilihydraatteja, mutta laadukkaista lähteistä. En siis syö silloinkaan “roska” ruokaa. En koe jääväni mistään paitsi. Tankkauspäiviäkin on monenlaisia. Minun vatsalleni on parempi keskittyä laatuun.20150320-IMG_5466

Mikä on ollut vaativinta tähän asti?

Rehellisesti sanottuna mikään ei ole ollut kovinkaan vaativaa. Kaikki on asenteesta kiinni. Jos nyt jotain tähän sanoisin, niin ehkä se, että ei voi spontaanisti lähteä syömään esimerkiksi ravintolaan.

Kuinka paljon treenaat tällä hetkellä?

Tällä hetkellä treenaan viisi kertaa viikossa salilla, joista kahden salitreenin lopuksi teen vielä lisäksi porrastreenin. Näiden treenien lisäksi käyn kerran viikossa aamulenkillä.

Millaisia treenit ovat? 

Mun treenit on ollut läpi vuoden lähes samanlaisia. Välillä toistomäärät vaihtelevat. Teen salilla jokaisen treenin täysillä ja liikkeet loppuun. Keskityn jokaiseen liikkeeseen 100%. Perusajatukseni on, että sen mitä tekee on parempi tehdä kunnolla. Siinä säästää aikaa ja vaivaa. Keskityn liikkeissä perusasioihin ja laatuun.

Mistä treenistä pidät eniten tai vähiten?

Pidän eniten olkapäätreenistä ja vähiten pakaratreenistä.

Onko luovuttaminen käynyt mielessäsi?

Luovuttaminen ei ole käynyt mielessäni. Se ei vain sovi persoonalleni.

Mitä kaikkea on vielä edessä, kuukausi ennen kisoja?20150320-IMG_5487

Nyt kisoihin on jäljellä 3 viikkoa. Luotan valmentajani ammattitaitoon, joten rauhallisin mielin mennään eteenpäin. Elämme täysin päivä kerrallaan, joten en tiedä tarkkaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tässä kohtaa kunto on jo hyvä, emmekä varmastikkaan joudu tekemään mitään radikaaleja muutoksia. Nyt vain täysillä treenejä loppuun asti ja viimeisellä viikolla himmataan tahtia ja nautitaan tuloksista. Mentaalipuolen harjoittaminen ja preppaaminen on viimeistään nyt erittäin tärkeää.

Uskotko nousevasi lavoille toisenkin kerran?

Tiedän nousevani lavoille toisenkin kerran. Mutta se, että milloin se tapahtuu jääköön vielä arvoitukseksi. Olen vasta päässyt alkuun, joten eihän tätä voi heti lopettaa. 🙂

Mitä haluaisit kertoa muille, bikini fitness kisoihin harkitseville naisille?

Laji vaatii paljon itsekuria ja kurinalaisuutta, eikä se sen vuoksi sovi kaikille. Aina kuitenkin kannattaa kokeilla uusia juttuja, mutta muista kuitenkin tämä; jos huomaat, että laji ei sovi sinun persoonallesi, et ole yhtään sen huonompi ihminen. Elämässä kannattaa tehdä asioita joista nauttii, ja sinä itse sisimmässäsi vain tiedät onko sinusta lajin harrastajaksi. Jos saat kurinalaisesta elämästä ja treenaamisesta mielihyvää, se on sinun juttusi. Jos taas motiivisi on vain menestyminen ja hyvä kroppa, bikini fitness ei ole sinua varten. Mikään ei tule ilmaiseksi, mutta silti elämästä ja hetkestä nauttiminen tulisi olla tärkeintä!

Tukea tervitaan

Tässä vaiheessa matkaani haluan kiittää valmentajaani Anna Ojalaa ammattitaitoisesta ja hyvin yksilöllisestä valmennuksesta. Anna on valmentaja, joka tekee työtä sydämellä. Tiedän, että hän seisoo rinnallani aina. Kiitän myös rakasta perhettäni ja kaikkia ystäviäni, jotka ovat jaksaneet tsempata ja elää mukana tätä unelmaa! Olen kiitollinen teistä jokaisesta. Erittäin nöyrä kiitos kuuluu myös kaikille yhteistyökumppaneilleni: PRIME Hair and Beauty Design, Sportsnutrition.fi, ghd Suomi, ja Laws of L1ght, jotka ovat tukeneet minua matkallani kohti suuria unelmia. Kaikki tuki ja apu ovat olleet korvaamattomia.20150320-IMG_5483

Minua voit seurata:

Blogistani www.susannamustajarvi.fitfashion.fi sekä http://blogi.sportsnutrition.fi

Instagramissa @susanna_mustajarvi  https://instagram.com/susanna_mustajarvi/

Facebookissa https://www.facebook.com/susanna.mustajarvi?ref=hl

Olen päättänyt tehdä vuodesta 2015 minun menestystarinani. Tervetuloa seuraamaan matkaani! Lopuksi haluan toivottaa teille kaikille ihanaa kevättä ja tsemppiä treeneihin. Nautitaan itsestämme, toisistamme ja elämästä.

Tulkaahan kannustamaan Kulttuuritalolle 19.4! 🙂

Kiitos Susanna ja toivotamme kaikki tsemppiä ja menestystä kilpailuun!

Takaisin

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.