3 vastaväitettä Foam rollerista

Kehon liikkuvuutta voi lisätä monilla tavoilla. Perinteisen venyttelyn sijaan kannattaakin kokeilla Foam rolleria eli putkirullaa, jonka kanssa pääset helpoiten alkuun Foam roller -tunneilla. Tunteja on tarjolla niin Parkissa, Cityssä kuin Hermiassakin; ne on merkitty lukujärjestykseen vihreällä (helppoa ja hauskaa) ja kestävät 30 minuuttia. Yksi GoGon Foam roller -ohjaajista, Raakel, kävi juuri lisäkouluttautumassa foam rollerin saloihin. Raakel vastaa skeptisimmillekin, miksi Foam roller -tunti ei ole vain helppoa ja hauskaa, vaan myös erittäin hyödyllistä ja jokaiselle sopivaa!

1. Miksi minun pitäisi käyttää foam rolleria? Sehän sattuu!Foamroller

Rullauksen antamaa painetta pystyy itse säätelemään lisäämällä tai keventämällä painoa rullattavan kohdan päällä. Mikäli kivun tunnetta esiintyy, keventämällä paineen määrää, kipu hälvenee. Toisaalta, esimerkiksi triggeripisteitä avattaessa kipua väistämättä tuntuu jonkin verran, ja kuuluukin tuntua. Kunhan malttaa kuunneella kehossa ilmenevää kivun tunnetta ja totutella rullauksen aiheuttamiin erilaisiin fyysisiin tuntemuksiin, rullailua voi harjoittaa tehokkaasti ja turvallisesti.

2. Miksi tulisin Foam roller -tunnille? Foam rollaus on hifistelyä!

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että rullailu on tehokkain ja monipuolisin tapa huoltaa kehoa. Luottamusta treenin tehokkuuteen herättää myös, se että huippu-urheilijat ovat rullailleet lihaskalvojaan jo pitkään, esimerkiksi ammattitanssijat jo vuosikymmenien ajan.
Foam roller -tunnit ovat myös mukavan toiminnallisia – koko ajan ollaan aktiivisia, mutta ei kuitenkaan kuormiteta kehoa liikaa – kyseessähän on kuitenkin kehonhuoltotunti. Suurin osa tunneista kestää 30 min. Kunhan pääsee “vauhtiin” rullailussa puolituntinen kuluu kuin hujauksessa.
Musiikkia soi koko ajan taustalla, mutta liikkeitä eikä rullausta rytmitetä musiikiin tahtiin. Sävelet toimivatkin foam roller -tunnilla taustaefektinä ja rentouttajana.
Vasta tutustuessa rullailun maailmaan varsin riittävää on aluksi käydä yhdellä 30 min tunnilla viikossa. Tämän lisäksi kaikenlainen omatoiminen rullailu, vaikka ainoastaan 5 min kerran tai pari viikossa, on erittäinkin hyödyllistä. Kun rullailuun tottuu, ja rupeaa kokemaan sen kehonsa palautumisen kannalta jopa välttämättömäksi, foam roller -tunteja olisi hyvä sisällyttää harjoitusohjelmaansa n. 2-3x/vko. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että jopa hyvin lyhyet rullailuhetket ripoteltuina pitkin viikkoa aina ennen / jälkeen treenin ovat tehokas keino saavuttaa elastisemmat ja kaikinpuolin terveemmät lihaskalvot.

3. Olen jäykkä. En pääse tarvittaviin asentoihin tunnilla!

Jäykkyys ei ole missään nimessä este tunnille osallistumiselle – päin vastoin, mitä jäykemmäksi kokee oman kehonsa, sitä suuremalla syyllä ja NOPEASTI tulisi osallistua foam roller -tunnille. Rullan käyttö, niin kuin mikä tahansa uusi asia, vaatii toki hieman harjoittelua ensimmäisillä kerroilla, mutta erityisen hyvää liikkuvuutta tai venyvyyttä rullaaminen ei vaadi. Foam roller -tunnilla ei ole pelkoa siitä, että kehotettaisiin taipumaan sapagaatiin! ;D

Kiitos Raakel!

Foam roller -tunnin lisäksi jokaisessa GoGossa on pilatesrullia juuri sinulle käytettäväksi! Venyttelytilassa on hyvin tilaa rullata ja venyttää kroppaa rullan kanssa. Syksyn lukujärjestyksen näet täältä.

Takaisin

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.