Loukkaantuminen hidastaa treenitahtia, eli Mikan matka kehonrakennuksen SM-kisoihin, osa 3

Tammikuussa Mikan valmentaja totesi, että esteeksi matkalla kehonrakennuskisoihin voi nousta vain loukkaantuminen. Nyt se sitten tapahtui. Nivusissa puhkesi tyrä, ja leikkausaika odottaa huhtikuussa. Mika myöntää, että kovat treenit voivat olla syynä kudosten pettämiselle, mutta toisaalta tyrä voi puhjeta myös toimistotyöläisille. Treenit ja erityisesti jalkatreenit jäävät nyt vähemmälle, sillä nivuskipu rajoittaa laajasti sekä vetäviä että jalkoihin kohdistuneita liikkeitä. “Mutta ei heitetä kirvestä kaivoon vielä.”

Miten tämä vastoinkäyminen vaikuttaa kisaprojektiin? Vastaus tulee kuin tykin suusta: “Motivoi entistä kovemmin, ehdottomasti!” Vaikka hinku tiukkoihin treeneihin on kova, malttaa Mika kuunnella kehoaan ja käyttää järkeä. Hän pyrkii käymään salilla yhä kolmisen kertaa viikossa ja tekee kaikki sellaiset liikkeet, jotka eivät satu. Mika muistuttaa, että jos kivusta huolimatta treenaisi, voisi vaivasta jäädä elinikäinen. Leikkauksen jälkeen toipuminen kestää muutaman viikon leikkaustavasta riippuen, mutta Mika arvioi olevansa kunnossa dieettikauden alkaessa huhtikuun puolessa välissä. “Voi toki olla, että tämä vaikuttaa kisakuntoon enemmänkin, erityisesti jalkatreeneissä jää nyt jälkeen. Mutta se, mikä jää nyt tekemättä, yritetään ottaa dieettikaudella kiinni, eli sitten kiristellään enemmän.” Vielä mennään aikataulussa ja tavoitteessa: paino on noussut noin 86 kiloon, josta se ei tunnu enempää nousevan. Dieettikaudella kroppaa kiristellään niin paljon kuin mahdollista, tavoite olisi höylätä vartalosta vajaa kymmenen kiloa pois. Itse Mika ei vaatimattoman suomalaisen tapaan tunnusta huomaavansa juuri eroa ulkomuodossaan, mutta esimerkiksi hieroja on kommentoinut massan kerääntyneen hyvin erityisesti ylävartaloon. Seuraavassa blogipäivityksessä tarkastamme, mitä kehonkoostumusmittaus kertoo edistyksestä.

Mika tammikuussa
Mika maaliskuussa

 

 

 

 

 

 

 

 

Dieettikausi eli kaloreiden vähentäminen ja kehon rasvaprosentin pudottaminen minimiin lähestyy. Projektin alkuvaihe eli massakausi on sujunut Mikalla erittäin hyvin: energiaa on riittänyt, paino on noussut tavoitteen mukaan ja vartalo voi runsaiden vitamiinien ja terveellisen ruoan vuoksi hyvin. Entinen, runsaan hiilihydraattipitoisen ruokavalion aiheuttama väsymys on tiessään, eikä Mika myönnä kaipaavansa “normaalista” elämästä tai ruokavaliosta mitään. Dieettikausi ei vielä pelota, sillä hän ei tiedä, mitä odottaa, mutta toisaalta viimeinen vaihe, jossa kalorit on laskettu minimiin, jännittää töissä ja treeneissä jaksamisen kannalta. “Moni sanoo, että dieetillä on hermot kireellä. Mutta eihän niin saa olla, kun on itse tiensä valinnut. Ei sitä tarvitse muille kiukutella, vaikka on nälkä.” Mikan positiivisuus kuuluu monessa kohtaa, ja hän näkee hyvät puolet jopa tässä vastoinkäymisessä: “Toisaaltahan tämä on hyväkin, koska kroppa pääsee välillä lepäämään.” Mika teroittaa, ettei tällaisessa tilanteessa saa lannistua, ei tilanne sillä ainakaan parane.

Tammikuu
Maaliskuu

 

 

 

 

 

 

 

 

“Vastoinkäymisten avulla voittoon. Vaikka matkalla on hidasteita, niiden yli on mentävä, kuten aitojen yli aitajuoksussa.”

Edelliset päivitykset Mikan kehonrakennusprojektista:
Tammikuu
Helmikuu

Takaisin

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.