Minä tein sen! Merja laihdutti 44 kiloa

GoGo Express Seppälän jäsen Merja Toppi on onnistunut laihduttamaan upeat 44 kiloa. 160-senttisen ja 128-kiloisen Merjan elämäntapamuutos alkoi syyskuussa 2011, ja tänä päivänä Merjan elopaino on enää 84 kiloa. Vaikka kiloja on lähtenyt jo runsaasti, myöntää nainen olevansa edelleen matkalla kohti 64 kilon normaalipainoa. “Sitten olen pudottanut saman verran kuin painan. Aion etsiä samanpainoisen kaverin ja kanniskella häntä ympäri kaupunkia. Vapaaehtoiset ilmoittautukoot!” Liikunnallisiakin tavoitteita Merjalla on pyöräilyn saralla, mutta tällä hetkellä ne odottavat sopivan maantiepyörän löytymistä.

Yksi suuri syy elämäntapojen muuttamiseen on Merjan tytär: “Tyttäreni on ollut tsemppari numero yksi ja yksi syy tapojeni muuttamiseen. Olen puhunut hänelle pienestä pitäen tekeväni mitä vain hänen vuokseen ja oli aika lunastaa lupaus: tehdä itsestäni mahdollisimman pitkäikäinen ja terve äiti.”

Ennen
Nyt

Pieniä ja suuria muutoksia

Merja kertoo olleensa ylipainoinen lapsesta saakka. Painosta oli tullut jo taakka, joka vaikutti sekä fyysiseen että henkiseen hyvinvointiin ja heikensi itsetuntoa, eikä se ottanut lähteäkseen. Oikealla hetkellä Merja tapasi itsekin aikuisiällä elämänmuutoksen tehneen personal trainerin, jonka kanssa sai oman elämäntapaprojektinsa käynnistymään. Personal trainerinsa tuella Merja tutustui liikuntaan, joka ennen oli merkinnyt vain oman huonouden korostumista. Vähitellen hän huomasi olevansa lahjakas liikkuja ja löysi liikunnan ilon. Liikuntaa lisättiin ensimmäisen kuukauden jälkeen 3,5 tuntia viikossa. Lajeiksi Merja valitsi aluksi kävelyn ja uinnin, sekä alkoi harrastaa myös hyötyliikuntaa. GoGolla Merja käy erityisesti lihaskuntoaan parantamassa. Jyväskylän GoGo saa Merjalta paljon kiitosta: “GoGolla hymyillään ja tervehditään niin tullessa kuin lähtiessä. Henkilökunta on ystävällistä ja salilla on riittävästi vermeitä, joissa punnertaa. Asiakaskunta on tavallisista ihmisistä koostuvaa, enkä tunne olevani vieraan planeetan asukki astuessani ovesta sisään. Ei pidä minun pitämän muita vakisaleja!”

Nykyisin myös raejuusto maistuu

Myös ruokavalioon tehtiin suuria muutoksia. Merja oli tunnesyöjä, joka söi iloon ja suruun. Nykyinen ruokailurytmi on säännöllinen ja proteiinipainotteinen, mutta hän ei karppaa eikä laske kaloreita. Joka päivä Merja syö paljon kasviksia ja marjoja, kun taas herkuille on ruokavaliossa sijaa vain harvoin. Merjan mukaan tärkeintä on suunnitelmallisuus, johon kuuluu esimerkiksi eväiden teko töihin ja valmiin ruoan pitäminen jääkaapissa. Jos joskus ei jaksa suunnitella ruokaa tarkemmin, heittää hän pannulle jauhelihaa ja kasviksia – ja hyvin maistuu! Oudoimmiksi muutoksiksi Merja nimeää kahvin litkimisen ja raejuuston syömisen aloittamisen.

Odottamisen vaikeudesta

Ennen
Jälkeen

Merja kertoo puolentoista vuoden projektinsa ajalta ehkä hankalimmaksi seikaksi kärsimättömyyden, sillä hän olisi halunnut tulokset tietenkin heti, eikä odotella tasannevaiheissa. “En ole kuitenkaan näitä kiloja kahdessa vuodessa kerryttänyt, joten maltti on valttia, vaikka se hieman vaikea laji minulle onkin. 44 kiloa vähemmän painoa on sata kertaa enemmän energiaa tehdä asioita ja elää.” Toinen vaikea vaihe oli polven nivelrikkodiagnoosi ja siitä toipuminen. Liikuntatavoitteet piti vaihtaa juoksemisesta pyöräilyyn ja tanssihaaveistakin oli luovuttava. Toivo ei kuitenkaan ole menetetty: “Nyt näyttäisi siltä, että pyöräily ja lihaskunnon rakentaminen salilla ovat tukeneet niveltä, jotta se kestää jonkin verran tanssahtelua. Joskus ehkä juoksuakin?”

Kokemuksen syvällä rintaäänellä Merja antaa myös vinkkinsä toisille laihduttajille: “Päätä, ettei tämä ole laihdutusyritys, vaan elämänmuutos. Ota aloituskuvat, kirjaa tavoitteesi ja jos mahdollista, tee homma kamun kanssa kimpassa. Aseta realistiset tavoitteet. Suunnittele syömisesi etukäteen, säännöllisiksi ja sisällytä ruokavalioosi myös herkkupäivä silloin tällöin. Kohtuudella! Unohda marttyyrius kahvipöydässä ja muista: jotta saavutat haluamasi, teet oikeat valinnat. Yksi pulla viikossa ei jenkkakahvaa tee. Yksi repsahdus on vain yksi repsahdus niin kauan kuin et anna henkisen mopon keulia. Sisällytä viikko-ohjelmaasi mielekästä liikuntaa muutama tunti. Astu pois mukavuusalueelta ystävän tai pt:n myötävaikutuksella. Tee investointeja tarvittaviin urheiluvarusteisiin, jotta liikkuminen on kivaa. Jos oma budjetti ei anna periksi, pyydä lahjaksi tai etsi käytettyä. Palkitse itseäsi saavutetuista tavoitteista. Ja jotta minut voitaisiin tuomita hörhöksi: pidä kiitollisuus-päiväkirjaa säännöllisesti. Positiivinen ajattelu on bensa, joka pitää moottorisi käynnissä silloinkin, kun tuulettajan hihna on löysällä.”

Merja kertoo elämänsä muuttuneen täysin. Ulkonäön muuttumisen Merja nimeää vain murto-osaksi siitä mitä pään sisällä ja sydämessä on pistetty uusiksi. “Minulla on nyt tulevaisuus, jota en vietä kiikkustuolissa, vaan aktiivisesti osallistuen ja e l ä e n. Lisäksi voin kohta lainata tyttäreni vaatteita. How cool is that?”

Treeniä ilolla

Lue lisää Merjan blogista: www.toppilandia.weebly.com

Takaisin

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.