Venyttelyä roboteille (eli jäykille)

Oletko jäykkä? No niin olen minäkin! Venyttely ei ole oikein ikinä tuntunut ”omalta jutulta” ja jo asentoihin pääseminen tuottaa vaikeuksia puhumattakaan niissä pysyminen. Kaikki tietävät, että venyttely on tärkeä osa koko kehon hyvinvointia, mutta silti venyttely jää monen kohdalla valitettavan vähäiseksi. Yleensä sellaisia asioita tulee tehtyä, missä on jo valmiiksi ihan hyvä. Kyllä notkeat ihmiset pitävä venyttelystä, koska se on heille hieman helpompaa. Toiset taas pitävät raskaiden painojen nostamisesta ja venyttely saattaa tuntua heille vastenmieliseltä tai ajanhukalta.

Venyttelyn avulla saadaan lihakset takaisin niiden oikeaan pituuteen ja näin ylläpidetään koko kehon normaalia liikkuvuutta. Venyttely lisää myös lihasten kimmoisuutta ja nopeuttaa kehon palautumista rasituksesta. Venyttelyä tulisi harrastaa joka päivä, edes vähän aikaa.

Venytellä siis kuitenkin pitää, riippumatta siitä onko se mielekästä vai ei!  Mistä sitä sitten oikein aloittaisi kun ei meinaa edes päästä kunnolla venytyksen alkuasentoon? Kaikista venytyksistä on helpotetut versiot ja niistä on jäykkiksen hyvä aloittaa. Helpotettujen liikkeiden avulla saadaan venyttelystä mielekkäämpää ja on motivoivaa huomata edistystä omassa liikkuvuudessa. Tällä ”venyttelysessiolla” käydään läpi joitakin helppoja alaraajojen venytyksiä ja yksi kiertoliike keskivartalolle. Jos venyttelet heti treenisi jälkeen, on suositeltavaa pitää venytykset lyhyinä (15-30s). Pidemmät (30-90s) venytykset kannattaa tehdä erillään lihasharjoittelusta.

Takareidet

Takareisien liikkuvuudesta huomaa yleensä helpoiten onko kyseessä notkea vai kankea henkilö. Takareisien jäykkyys vaikuttaa koko kehoon ja vaikeuttaa monia arkipäivän askareita sekä kuntosaliharjoittelua. Kun liikkuvuus on rajoittunutta kireiden takareisien takia, esimerkiksi tavaroita nostaessa voi alaselän loukata helpommin.

Ota hartioiden levyinen asento jaloilla. Koukista polvia ja pidä selkä suorana.  Ala suoristamaan jalkoja polvista. Jos olet jäykkä, jalat eivät paljoa suoristu, mutta tunnet mukavan venytyksen takareisissäsi. Pitämällä polvet koukussa ja selän suorana, saadaan venytettyä nimenomaan takareisiä.

IMG_5001
Ai että kun venyy hyvin!

Pakarat

”Normaali” pakaravenytys voi kankealle henkilölle olla epämukava venytys. Testaa tätä helpotettua versiota! Käy selälle makuulle noin puoli metriä seinästä. Nosta toinen jalkapohja seinää vasten ja aseta toisen jalan nilkka seinää olevan jalan polven päälle. Anna pakaran venyä rauhassa ja hengitä syvään. Voit tehostaa venytystä liikkumalla himan lähemmäksi seinää. Tämähän on melkein yhtä mukavaa kun sohvalla istuminen! 😉 Voit tehostaa venytystä myös hakemalla notkoa alaselkään. ja lonkan sisäkiertäjäkin venyy, jos painat polvea varovasti kohti seinää.

IMG_5012
“Melkein yhtä mukavaa kun sohvalla istuminen”

Etureidet

Etureisiä kankean henkilön on helpon venyttää seisaaltaan. Ota oikealla kädellä oikean jalan nilkasta kiinni ja ota tukea vasemmalla kädellä esimerkiksi seinästä. Pidät polvet vierekkäin ja kuvittele, että työnnät lantiota eteenpäin. Pidä selkä suorana ja hengitä rauhallisesti ja toista toiselle jalalle.

IMG_5016
Polvet vierekkäin ja työnnä lantiota eteenpäin.

Sisäreidet/takareidet

Istu maahan ja aseta jalat hieman auki siten, että asento tuntuu vielä mukavalta. Suorista selkää ja pidä selkä suorana. Jäykällä tuntuu jo! Jos venytys ei jostain syystä vielä tunnu, tuo ylävartaloasi eteenpäin pitäen edelleen alaselkää suorana. Tavoitteena tietenkin jonain vuonna päästä ”pancake-venytysasentoon” (kirjoita Googleen hakusana pancake stretch, niin tiedät mistä venytyksestä on kyse :D)

IMG_4996
Alkuasento. Ei muuta kun laitetaan selkä suoraksi.
IMG_5018
Ja loppuasento 😀 uskokaa tai älkää, mutta kyllä venyttää!

Vartalon kierto

Asetu selälleen matolle. Nosta oikea polvi ylös ja ala kiertää vartaloa siten, että polvi menee vasemman jalan yli kohti lattiaa. Pidä oikea käsi ojennettuna ja käännä katseesi kättä kohti. Toista sama vasemmalla jalalla.

IMG_5007Näillä liikkeikkä pääsee jäykkä hyvin venyttelyn makuun! Muista, että on tärkeämpää venytellä edes vähän usein kun harvoin ja hartaasti. Lisää jäykille sopivia venytyksiä tulossa, muun muassa rinnalle, olkapäille ja selälle, joten stay tuned!

Oletko ollut itse joskus samassa tilanteessa ja osaisit antaa jäykille hyviä vinkkejä? Ole ystvälällinen ja kerro vinkkisi kommentoimalla!

Takaisin

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.